Tym razem będzie nieco nietuzinkowo na temat edukacji, a wręcz eksperymentalnie. Wszak w erze zwapnionego systemu edukacyjnego, gdzie programowo wszystko musi być poukładane od początku, do samego końca, każda innowacja będzie odsądzana od czci i wiary. Tak już jest ten świat zbudowany – według utartych schematów i sztywnych ram, których najlepiej nie przekraczać. Co jednak się stanie, jeśli wdrożymy do swojego życia nieco więcej przypadku?
Dydaktyczne koło fortuny w szkole
Bardzo interesującym sposobem na przyswajanie wiedzy może się okazać tak zwana dydaktyczne koło fortuny. Określane jest ono również mianem ruletki. Na czym ta edukacyjna zabawa polega? To dość proste. Na przykładzie klasy wystarczy, że do koła bądź ruletki przypiszemy pytania, zadania jak też tematy, a następnie w drodze losowania wytypujemy osobę, która będzie na nie odpowiadać. Zalety takiego rozwiązania są bardzo wymierne:
- Aktywizacja ucznia
- Losowość zadań i tematów
- Grywalizacja
Pierwszy z tych punktów to istotny sygnał w stosunku do uczniów, że poprzez loteryjną selekcje, każdy może zostać wyciągnięty do udzielenia stosownej odpowiedzi. Z kolei losowość zadawanych pytań zachęca ich do wyedukowania się z wszystkich zagadnień objętych w ramach lekcji. Zaś ostatnia formuła podkreśla zabawowość całej metody, która ma nie tylko uczyć, ale też angażować.
To bardzo ciekawe rozwiązanie, które może urozmaicić lekcję. Jeśli w zasięgu ręki nie ma tradycyjnego koła ruletki, wystarczy przez internet uruchomić serwis Roulette77, znaleźć przykładowo na Betunlim dowolną ruletkę, a następnie do poszczególnych sektorów przypisać kolejno uczniów oraz zdania do wykonania. Zabawa nauką w najczystszej postaci.
Losowy progres umiejętności
Jednak można pójść z dydaktycznym kołem fortuny o krok dalej i zdecydować się na nieco więcej. Otóż ruletka może być ciekawym narzędziem w kontekście edukacji na jeszcze jeden sposób. Wystarczy otwarta głowa i pomysłowe podejście do rozwoju personalnego.
Ciekawą metodą może się okazać losowy dobór dziedziny, w której mamy się rozwijać. Takie rozwiązanie z całą pewnością pozytywnie wpłynie na poszerzenie naszych horyzontów, przyczyni się do odblokowania ograniczeń decyzyjnych, a także będzie stymulować naszą kreatywność.
Wystarczy, że na podzielonym na sektory kole ruletki rozpiszemy różne umiejętności. Może to być przykładowo komunikacja, kreatywność, czy krytyczność w myśleniu. Oczywiście sektorów jest znacznie więcej, jednak ich uzupełnienie pozostawiamy Wam! My skupimy się na przykładach.
Zatem jeśli wylosowana zostanie KOMUNIKACJA, do naszych zadań będzie należało choćby przeanalizowanie przed lustrem mowy ciała, następnie przećwiczenie mówienia do publiczności, kolejnym etapem będzie przejście przez weryfikację takich aspektów jak empatia, asertywność, przestudiowanie odpowiedniej struktury wypowiedzi, jak również nauczenie się zadawania odpowiednich pytań. Coraz więcej osób decyduje się na gry ruletka w wersji online, aby ćwiczyć strategie i dobrze się bawić. W zasadzie takich podpunktów możemy umieścić nieskończoność.
Kiedy już poświęcimy na tę dziedzinę wystarczająco dużo czasu, warto przejść do kolejnego punktu. I wcale nie musi to się tyczyć wyłącznie umiejętności miękkich. Jeśli szukamy impulsu rozwojowego w konkretnym kierunku, warto na ruletkowym kole zamieścić różne zdolności techniczne, umiejętności osobiste i tak dalej. W realizacji poszczególnych zadań jesteśmy niestety zdani na własną determinację. Im więcej jej będzie, tym lepiej dla nas.
Inne alternatywne metody nauczania
Kiedy system edukacji w Polsce zawodzi, warto zastanowić się nad otwarciem na nowe możliwości. Obok omówionego już koła fortuny w dydaktyce, można pokusić się o inne rozwiązania.
Nazwa Metody | Jak działa? | Kiedy się sprawdza? |
Metoda problemowa | Uczniowie samodzielnie rozwiązują realny problem. Nauczyciel pomaga im, ale nie podaje gotowych rozwiązań. | W celu rozwoju kreatywnego i krytycznego myślenia. |
Metoda projektowa | Uczniowie pracują nad długoterminowym projektem. | Praca w grupie, praktyczne umiejętności. |
Dyskusja dydaktyczna | Klasa bierze udział w zorganizowanej rozmowie na dany temat, wymieniając argumenty i opinie. | Argumentacja, słuchanie, szanowanie poglądów. |
Nauczanie spersonalizowane | Treści i tempo nauki są dopasowane do indywidualnych potrzeb ucznia. | Maksymalizacja możliwości potencjału ucznia. |
Odwrócona klasa | Uczniowie przyswajają teorię w domu. W szkole ćwiczenia i dyskusja. | Praktyczne zastosowanie wiedzy podczas zajęć. |
Grywalizacja | Wprowadzanie do nauki elementów gier w celu zwiększenia zaangażowania. | Skuteczna w zwiększaniu motywacji i sprawianiu, że nauka staje się przyjemnością. |
Każda z tych metod jest sprawdzona i często stosowana w systemie nauczania. Co może się wydawać interesujące, zwłaszcza z perspektywy nauczyciela oraz rodzica/opiekuna dziecka, wybrane metody warto ze sobą łączyć, co z całą pewnością przyniesie jeszcze więcej pozytywnych skutków.
Jak to się może mieć do tradycyjnego systemu nauczania? Im mniej materiału teoretycznego do przepracowania, tym lepiej, bo dzięki temu uczniowie zyskają ciut więcej miejsca na rozwój kreatywnego myślenia, jak również wykorzystania wiedzy w praktyce.
Dlaczego warto zakręcić kołem umiejętności?
Na efektywną naukę nigdy nie jest za późno. I mówimy to zarówno w kontekście dziecka uczęszczającego do szkoły, jak i nas samych – osób, które zawsze powinny być w mentalnym ruchu, jaki pozwoli na stymulację mózgu i tym samym nieustanny rozwój osobisty. Trzeba pamiętać, że dzięki nauce podtrzymujemy przy życiu nasze szare komórki!
Niezależnie od tego, jaką technikę, metodę lub system nauczania obierzemy, każde pomysłowe rozwiązanie będzie dla nas przydatne w celu zwiększenia wachlarza umiejętności, a nawet odkopania nieodkrytych dotychczas talentów.
Z tego miejsca mamy już łatwą drogę do przebranżowienia się, znalezienia lepszej pracy i tym samym do lepszej wydajności skutkującej poprawieniem swojej sytuacji finansowej. Pieniądze może nie powinny być główną motywacją naszego działania, niemniej są one narzędziem do spełniania marzeń, a to właśnie ich, jako stymulanta naszego działania, trzeba się trzymać.